معرفی کامل برند خودروسازی لکسوس (لکسس Lexus)
جمعه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۸، ۰۹:۳۷ ق.ظ
معرفی کامل برند خودروسازی لکسوس (لکسس Lexus)
لکسوس، (Lexus) شرکت خودروسازی ژاپنی است، که وظیفه طراحی، تولید و توزیع خودروهای لوکس شرکت تویوتا را بر عهده دارد.
شرکت لکسوس در سال ۱۹۸۹ توسط مدیرعامل وقت تویوتا؛ ایجی تویودا در ایالات متحده آمریکا راهاندازی شد.
امروزه لکسوس به برندی بینالمللی تبدیل شده، که بهعنوان بزرگترین تولیدکننده اتومبیلهای سفارشی و خاص، در کشور ژاپن شناخته میشود. این شرکت در حال حاضر تولیدات خود را در ۷۰ کشور جهان عرضه میکند و یکی از ۱۰ نشان تجاری یا برند برتر ژاپن، بر پایه میزان ارزش بازار، بهشمار میآید.
دفتر مرکزی شرکت لکسوس در شهر ناگویا، آیچی ژاپن قرار دارد و دفاتر بینالمللی و مراکز عملیاتی آن نیز در شهرهای بروکسل، بلژیک و تورانس، کالیفرنیا مستقر میباشند.
ریشههای تأسیس لکسوس به پروژهای مخفی بازمیگردد، که توسط کمپانی تویوتا بمنظور طراحی و ساخت خودرویی سدان در سال ۱۹۸۳ با نام پروژه اف۱ آغاز و در سال ۱۹۸۹ با عرضه خودروی لکسوس الاس راهاندازی شد.
منبع: finds
شرکت لکسوس در سال ۱۹۸۹ توسط مدیرعامل وقت تویوتا؛ ایجی تویودا در ایالات متحده آمریکا راهاندازی شد.
امروزه لکسوس به برندی بینالمللی تبدیل شده، که بهعنوان بزرگترین تولیدکننده اتومبیلهای سفارشی و خاص، در کشور ژاپن شناخته میشود. این شرکت در حال حاضر تولیدات خود را در ۷۰ کشور جهان عرضه میکند و یکی از ۱۰ نشان تجاری یا برند برتر ژاپن، بر پایه میزان ارزش بازار، بهشمار میآید.
بنا نهاده ۱۹۸۹
بنیانگذاران ایجی تویودا
دفتر مرکزی ناگویا، آیچی، ژاپن
محدودهٔ فعالیت جهانی
افراد کلیدی
کیوتوکا ایسه
(مدیر عامل اجرایی)
مارک تمپلین
(مدیرعامل لکسوس آمریکا)
محصولات خودرو
خودروهای لوکس
خدمات خدمات مالی
درآمد ۱۸٫۷ $ میلیارد دلار (۲۰۱۳)
مالک تویوتا
وبگاه lexus.com
بنیانگذاران ایجی تویودا
دفتر مرکزی ناگویا، آیچی، ژاپن
محدودهٔ فعالیت جهانی
افراد کلیدی
کیوتوکا ایسه
(مدیر عامل اجرایی)
مارک تمپلین
(مدیرعامل لکسوس آمریکا)
محصولات خودرو
خودروهای لوکس
خدمات خدمات مالی
درآمد ۱۸٫۷ $ میلیارد دلار (۲۰۱۳)
مالک تویوتا
وبگاه lexus.com
دفتر مرکزی شرکت لکسوس در شهر ناگویا، آیچی ژاپن قرار دارد و دفاتر بینالمللی و مراکز عملیاتی آن نیز در شهرهای بروکسل، بلژیک و تورانس، کالیفرنیا مستقر میباشند.
ریشههای تأسیس لکسوس به پروژهای مخفی بازمیگردد، که توسط کمپانی تویوتا بمنظور طراحی و ساخت خودرویی سدان در سال ۱۹۸۳ با نام پروژه اف۱ آغاز و در سال ۱۹۸۹ با عرضه خودروی لکسوس الاس راهاندازی شد.

تاریخچه
پروژه اف۱
در سال ۱۹۸۳ مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره وقت شرکت تویوتا، ایجی تویودا، جلسهای فوقالعاده با مدیران ارشد کمپانی تویوتا ترتیب داد و در آن جلسه از آنان پرسید، که آیا امکان دارد که تویوتا بتواند وارد کلاس خودروهای لوکس شده و با نامهای بزرگ این کلاس رقابت کند؟! این پرسش تویوتا را وارد پروژهای به نام اف۱ (فلگشیپ ۱) کرد، که هدف آن، تولید خودرویی قابل رقابت با سایر اتومبیلهای مطرح این کلاس بود.
محصول نهایی پروژه اف۱ خودروی لکسوس الاس بود. ولی در پی موفقیت تویوتا در فروش دو مدل جدید تویوتا کریسیدا و تویوتا سوپرا، مجریان پروژه اف۱ توسعه این دو مدل را آغاز کردند. همچنین طراحان این پروژه بر روی توسعه دو مدل دیگر تویوتا کراون و تویوتا سده نیز شروع بکار نمودند.
در ماه مه سال ۱۹۸۵ تیمی از مهندسان پروژه اف۱ جهت توسعه طرحها و مطالعات انجام شده و پیدا کردن نقطه شروع، به ایالات متحده سفر کردند و یک خانه در لاگونا بیچ، کالیفرنیا اجاره نمودند. در ژوئیه همان سال، ساخت اولین خودروی لکسوس در دستور کار قرار گرفت.
ماه مه سال بعد یعنی ۱۹۸۶ زمان تست اولین خودروی تولید شده توسط پروژه اف۱ در شبکه اتوبانهای آلمان بود. در سپتامبر همان سال شروع گسترده تست خودروی ساخته شده، در خیابانهای آمریکا شروع شد.
توسعه برند
در سال ۱۹۸۶ شرکت تبلیغاتی ساعتچی اند ساعتچی، که سالها بهعنوان آژانس تبلیغاتی، با شرکت تویوتا همکاری میکرد، به درخواست مدیریت تویوتا، یک تیم تخصصی جهت انتخاب نام برند، برای شرکت تولید خودروی لوکس، تشکیل داد.
از میان ۲۱۹ نام تجاری، در نهایت نامهای وکترا، ورون، چاپارل، کالیبره و الکسیس برای شرکت جدید کاندید شدند و زمانیکه نام الکسیس انتخاب شد، این موضوع که الکسیس ممکن است، برای نام خودرو مناسب نباشد، مطرح گردید و نهایتا با تغییر حرف لاتین یو بجای آی و تغییر حرف نخست یعنی؛ ای با ال (که از لاکچری به معنی لوکس گرفته شده بود) نام لکسوس تعیین گردید.
راهاندازی برند
در سال ۱۹۸۹ بعد از عملیاتی طولانی و گسترده با تلاش ۶۰ طراح، ۲۴ تیم مهندسی، ۱۴۰۰ مهندس، ۲۳۰۰ تکنیسین، ۲۲۰ نفر پشتیبانی، ۴۵۰ نمونه آزمایشی و صرف هزینهای بالغ بر یک میلیارد دلار، اولین پروژه لکسوس با نام اف۱ و محصولی به نام لکسوس الاس۴۰۰ و در نمایشگاه خودروی دیترویت و لوس آنجلس رونمایی شد و از سپتامبر همان سال، فروش خودروهای لکسوس آغاز گردید.
در ژانویه سال ۱۹۹۰ لکسوس الاس۴۰۰ در بین ۱۰ خودروی برتر جهان قرار گرفت. از ماه ژوئن سال ۱۹۹۰ نیز خودروی لکسوس به طور رسمی در بازار خاورمیانه عرضه گردید. محصولات کمپانی لکسوس که در ابتدا قرار بود نام «لکسیس» برای آن انتخاب شود، در بدو ورود خود به بازار ایالات متحده با یک اتفاق بزرگ روبهرو شدند.
هشت هزار خودروی لکسوس الاس ورودی به ایالات متحده آمریکا در قسمت کنترل کروز خود مشکل پیدا کردند، که این شرکت را در ابتدای فعالیتش رو در روی دادگاههای استیناف در ایالات متحده آمریکا قرار داد. این اتفاق میتوانست کار لکسوس را نیامده تمام کند. اما مدیران لکسوس از این اتفاق در ابتدای کار خود، یک تبلیغ استثنایی برای خود ساختند و با عرضه یک سرویس فوقالعاده و متفاوت، تمامی نگاهها را به سوی خود جلب کردند.
لکسوس در اولین سال حضور خود در ایالات متحده آمریکا بیش از ۵۰ هزار دستگاه فروخت و در سال ۱۹۹۶ به مجموع فروش نیم میلیون دستگاه در عرض هفت سال حضورش در آمریکا دست یافت.
لکسوس آرایکس نخستین خودرو شاسی بلندی بود، که توسط لکسوس در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد. با ورود مدل آرایکس به بازار، گروه جدیدی از اتومبیل به نام کراس اوور معرفی شد. مدلهای لکسوس جیایکس نیز از سال ۲۰۰۲ در ایالات متحده آمریکا عرضه شد.
پروژه اف۱
در سال ۱۹۸۳ مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره وقت شرکت تویوتا، ایجی تویودا، جلسهای فوقالعاده با مدیران ارشد کمپانی تویوتا ترتیب داد و در آن جلسه از آنان پرسید، که آیا امکان دارد که تویوتا بتواند وارد کلاس خودروهای لوکس شده و با نامهای بزرگ این کلاس رقابت کند؟! این پرسش تویوتا را وارد پروژهای به نام اف۱ (فلگشیپ ۱) کرد، که هدف آن، تولید خودرویی قابل رقابت با سایر اتومبیلهای مطرح این کلاس بود.
محصول نهایی پروژه اف۱ خودروی لکسوس الاس بود. ولی در پی موفقیت تویوتا در فروش دو مدل جدید تویوتا کریسیدا و تویوتا سوپرا، مجریان پروژه اف۱ توسعه این دو مدل را آغاز کردند. همچنین طراحان این پروژه بر روی توسعه دو مدل دیگر تویوتا کراون و تویوتا سده نیز شروع بکار نمودند.
در ماه مه سال ۱۹۸۵ تیمی از مهندسان پروژه اف۱ جهت توسعه طرحها و مطالعات انجام شده و پیدا کردن نقطه شروع، به ایالات متحده سفر کردند و یک خانه در لاگونا بیچ، کالیفرنیا اجاره نمودند. در ژوئیه همان سال، ساخت اولین خودروی لکسوس در دستور کار قرار گرفت.
ماه مه سال بعد یعنی ۱۹۸۶ زمان تست اولین خودروی تولید شده توسط پروژه اف۱ در شبکه اتوبانهای آلمان بود. در سپتامبر همان سال شروع گسترده تست خودروی ساخته شده، در خیابانهای آمریکا شروع شد.
توسعه برند
در سال ۱۹۸۶ شرکت تبلیغاتی ساعتچی اند ساعتچی، که سالها بهعنوان آژانس تبلیغاتی، با شرکت تویوتا همکاری میکرد، به درخواست مدیریت تویوتا، یک تیم تخصصی جهت انتخاب نام برند، برای شرکت تولید خودروی لوکس، تشکیل داد.
از میان ۲۱۹ نام تجاری، در نهایت نامهای وکترا، ورون، چاپارل، کالیبره و الکسیس برای شرکت جدید کاندید شدند و زمانیکه نام الکسیس انتخاب شد، این موضوع که الکسیس ممکن است، برای نام خودرو مناسب نباشد، مطرح گردید و نهایتا با تغییر حرف لاتین یو بجای آی و تغییر حرف نخست یعنی؛ ای با ال (که از لاکچری به معنی لوکس گرفته شده بود) نام لکسوس تعیین گردید.
راهاندازی برند
در سال ۱۹۸۹ بعد از عملیاتی طولانی و گسترده با تلاش ۶۰ طراح، ۲۴ تیم مهندسی، ۱۴۰۰ مهندس، ۲۳۰۰ تکنیسین، ۲۲۰ نفر پشتیبانی، ۴۵۰ نمونه آزمایشی و صرف هزینهای بالغ بر یک میلیارد دلار، اولین پروژه لکسوس با نام اف۱ و محصولی به نام لکسوس الاس۴۰۰ و در نمایشگاه خودروی دیترویت و لوس آنجلس رونمایی شد و از سپتامبر همان سال، فروش خودروهای لکسوس آغاز گردید.
در ژانویه سال ۱۹۹۰ لکسوس الاس۴۰۰ در بین ۱۰ خودروی برتر جهان قرار گرفت. از ماه ژوئن سال ۱۹۹۰ نیز خودروی لکسوس به طور رسمی در بازار خاورمیانه عرضه گردید. محصولات کمپانی لکسوس که در ابتدا قرار بود نام «لکسیس» برای آن انتخاب شود، در بدو ورود خود به بازار ایالات متحده با یک اتفاق بزرگ روبهرو شدند.
هشت هزار خودروی لکسوس الاس ورودی به ایالات متحده آمریکا در قسمت کنترل کروز خود مشکل پیدا کردند، که این شرکت را در ابتدای فعالیتش رو در روی دادگاههای استیناف در ایالات متحده آمریکا قرار داد. این اتفاق میتوانست کار لکسوس را نیامده تمام کند. اما مدیران لکسوس از این اتفاق در ابتدای کار خود، یک تبلیغ استثنایی برای خود ساختند و با عرضه یک سرویس فوقالعاده و متفاوت، تمامی نگاهها را به سوی خود جلب کردند.
لکسوس در اولین سال حضور خود در ایالات متحده آمریکا بیش از ۵۰ هزار دستگاه فروخت و در سال ۱۹۹۶ به مجموع فروش نیم میلیون دستگاه در عرض هفت سال حضورش در آمریکا دست یافت.
لکسوس آرایکس نخستین خودرو شاسی بلندی بود، که توسط لکسوس در سال ۱۹۸۹ به بازار عرضه شد. با ورود مدل آرایکس به بازار، گروه جدیدی از اتومبیل به نام کراس اوور معرفی شد. مدلهای لکسوس جیایکس نیز از سال ۲۰۰۲ در ایالات متحده آمریکا عرضه شد.
