اشنایی باکمپانی پورشه (porsche)

شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که نام پورشه، شرکتی که در سال ۲۰۰۶ میلادی عنوان معتبرترین برند خودروسازی را به پاس بیش از ۷۰ سال تعالی و اثبات تعهد به صنعت خودرو بدست آورد نشنیده باشد. پورشه که در ابتدا فعالیت خود را به عنوان شرکتی با اهداف مشاورهای و توسعهای در سال ۱۹۳۱ توسط دکتر فردیناند پورشه آغاز کرد اکنون نام خود را تداعی کننده مفاهیمی مانند خودروهای اسپرت لوکس و تکنولوژی پیشرفته میبیند.
معرفی کمپانی پورشه
شاید کمتر کسی وجود داشته باشد که نام پورشه، شرکتی که در سال ۲۰۰۶ میلادی عنوان معتبرترین برند خودروسازی را به پاس بیش از ۷۰ سال تعالی و اثبات تعهد به صنعت خودرو بدست آورد نشنیده باشد. پورشه که در ابتدا فعالیت خود را به عنوان شرکتی با اهداف مشاورهای و توسعهای در سال ۱۹۳۱ توسط دکتر فردیناند پورشه آغاز کرد اکنون نام خود را تداعی کننده مفاهیمی مانند خودروهای اسپرت لوکس و تکنولوژی پیشرفته میبیند.
این شرکت که در ابتدا در قسمت پایینی شهر اشتوتگارت قرار گرفته بود اولین قرارداد خود در جهت توسعه خودروهای فولکسواگن را با حکم دولت آلمان منعقد کرد. نتیجه این تلاش، تولید یکی از معروفترین خودروهای تاریخ و یکی از پرفروشترینها و بهیاد ماندنیترینها یعنی مدل بیتل است. تعداد زیادی از قابلیتهای بیتل، پس از این در اولین پورشه تولیدی یعنی مدل ۶۴ که در سال ۱۹۳۹ تولید شد، به کار گرفته شد.
در طول جنگ جهانی دوم، کارخانه پورشه تولید خودرو برای ارتش آلمان را در دستور کار قرارداد و مدلهایی مانند کوبلواگن و شوئیمواگن به مرحله تولید رسیدند و همکاریهایی نیز در تولید تانکهای تایگر و الفنت انجام شد. پس از جنگ، فردیناند به علت آنچه جنایات جنگی نامیده شد به تحمل ۲۰ ماه حبس محکوم شد و در همین زمان بود که فرزند او فری پورشه تصمیم به طراحی یک خودروی جدید با عنوان ۳۵۶ گرفت. موفقیت مدل ۳۵۶ و مرگ فردیناند پورشه در سال ۱۹۵۱ به فری این امکان را داد تا پا جای پای پدر نهاده و طراحی خودروهای جدید را ادامه دهد. یکی از مشهورترین طرحها به اسپایدر ۵۵۰ خودرویی که موفقیت خود در مسابقات مختلف را به اثبات رساند مربوط است. تا اینجای کار خط مشی این شرکت خودروسازی کاملا مشهود و مشخص بود و در سال ۱۹۶۴ یک مدل اسپرت دیگر با عنوان ۹۱۱ معرفی شد. خودرویی که به سیستم خنککنندگی با استفاده از هوا و موتور تعبیه شده در قسمت عقب تجهیز شده بود. سرپرستی تیم طراحی این خودرو به عهده فردیناند الکساندر پورشه، پس بزرگ فری بود. این خودرو میراث ۵۵۰ اسپایدر را به خوبی نمایش گذاشت و در همین راستا مسابقات و رالیهای متعددی را با پیروزی همراه ساخت. گواه موفقیت ۹۱۱ این حقیقت است که امروز، علیرغم بهینهسازیهای مختلف، این مدل همچنان در مرحله تولید است.
پورشه در سال ۱۹۷۲ میلادی تصمیم گرفت وضعیت خود را از یک شرکت محدودِ همکار در طرحهای مختلف به یک شرکت سهامی عام تغییر دهد. این به آن معنا بود که پورشه توسط هیئت مدیرهای تحت نظارت اعضای خانواده پورشه، هدایت میشد. در سال ۱۹۷۴ در نمایشگاه خودرو پاریس، این شرکت از مدل جدید ۹۱۱ توربو مجهز به توربوشارژر اگزوزی و تنظیمکننده فشار رونمایی کرد. هنگامی که مدل ۹۲۴ در سال ۱۹۷۵ میلادی به مرحله تولید رسید و از آنجایی که این شرکت مدت زیادی بود طراحی خودروهای مجهز به موتور تعبیه شده در قسمت جلو را تجربه نکرده بود، ایمان راسخ به این برند شکل گرفت. بر اساس استانداردهای پورشه، ۹۲۸ مدلی عجیب در قالب بهرهمندی از موتور V8 تعبیه شده در قسمت جلو و ساختهشده از آلیاژ فلزی بود. پس از این، در سال ۱۹۸۱ مدل ترنساکسل جدیدی به نام ۹۴۴ به خط تولید خودروهای پورشه اضافه شد. پس از این، مدل مجهز به کارایی بالای ۹۵۹ پورشه نیز در سال ۱۹۸۵ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد. این مدل نیز پیروزیهای متفاوتی را در مسابقات و رالیهای مختلف بدست آورد که بارزترین نمونه آن، رقابت پاریس داکار بود.
مدل باکستر در سال ۱۹۹۶ و پس از چیزی در حدود سه سال و نیم توسعه و تحقیق بالاخره معرفی شد. در همان سال، پورشه تولید یک میلیون دستگاه خودرو را جشن گرفت. دو سال بعد، فری پورشه در سن ۸۸ سالگی فوت کرد اما روند حرکتی رو به رشد این شرکت ادامه داشت و فصل موفقی را در قالب حضور مدل 911 GT1 در مسابقات Le Mans تجربه کرد و عناوین اول و دوم را از آن خود ساخت. با این وجود، این تازه آغاز راه برای پورشهای بود که حرکت رو به رشد خود را با رونمایی از مدلهای اسپرت و با کارایی بالای باکستر اس و کررا جیتی در سال ۲۰۰۰ میلادی ادامه داد.
در سال ۲۰۰۲ میلادی پورشه با رونمایی از خودروی نامتعارف کاین وارد بازار شاسیبلندها شد و در ادامه راه نیز از کاین توربو و توربو اس رونمایی کرد. مدل بعدی که در خط تولید پورشه قرارگرفت در سال ۲۰۰۹ و با عنوان پانامرا در قالب یک خودروی سدان چهار درب به بازار عرضه شد. با رونمایی از این مدل جدید، پورشه رسما وارد بازار جدیدی شد که برندهای لوکسی مانند مرسدس، بیامو و آئودی در آن حضوری فعال داشتند.