اشنایی با تاریخچه و معرفی شرکت های مشهور جهان

توضیح مفید در مورد شرکت ها و کارخانه های صنعتی

توضیح مفید در مورد شرکت ها و کارخانه های صنعتی

بایگانی

اشنایی با مک دونالد و20 حقیقت جالب آن

يكشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۹:۵۵ ب.ظ

اشنایی با مک دونالد و 20 حقیقت جالب آن


تاریخچه رستوران مک دونالد | McDonald’s History

تقریبا همه ما نام رستوران های مشهور مک دونالد را شنیده ایم و شاید در سفرهای خارجی همبرگرهای خوشمزه اش را امتحان کرده باشیم. مک دونالد بزرگ ترین رستوران زنجیره ای فست فود در سرتاسر جهان است، در ۱۲۰ کشور دنیا شعبه دارد و روزانه به ۶۸ میلیون مشتری سرویس دهی می کند. شرکت مک دونالد یکی از نمونه های بارز موفقیت در دنیای کسب و کار است و بسیاری روند رشد این شرکت را الگوی خود قرار می دهند. اما رستوران مک دونالد چطور به این موفقیت عظیم رسید و از کجا کار خود را آغاز کرد؟ در ادامه با الی گشت همراه باشید تا تاریخچه یکی از موفق ترین و مشهورترین برندهای صنعت غذایی در جهان را با هم مرور کنیم.

رستوران مک دونالد

پدیده ای به نام مک دونالد

شرکت مک دونالد در حال حاضر بزرگ ترین رستوران زنجیره ای همبرگر فروشی در جهان است و روزانه به ۸۵ میلیون مشتری سرویس دهی می کند! این کسب و کار در اواخر دهه ۱۹۳۰ و توسط دو برادر به نام های ریچارد و موریس مک دونالد در کالیفرنیا راه اندازی شد. آن ها ابتدا یک غرفه کوچک هات داگ فروشی در نزدیک محل برگزاری مسابقات اسب سواری در سانتا آنیتا کالیفرنیا داشتند. در سال ۱۹۴۰ برادران مک دونالد رستوران باربکیویی در سن برناردینو کالیفرنیا راه اندازی کردند و در سال ۱۹۴۸ آن را به یک رستوران همبرگر فروشی تبدیل کردند. این رستوران تمرکز خود را روی همبرگر، نوشابه، چیپس و شیرینی پای قرار داده بود. اما موفقیت و شهرت جهانی مک دونالد بیش از هرچیز مدیون تلاش های فردی به نام ری کراک است که به برادران مک دونالد ملحق شد و یک کسب و کار کوچک را به برندی جهانی و بسیار محبوب و پرطرفدار تبدیل کرد. معرفی سیستم سرویس آغازگر عصر نوینی در خدمات دهی به مشتری و ارائه غذاهای فست فودی بود

.

ری کراک و مک دونالد

ری کراک، مهره طلایی مک دونالد

برادران مک دونالد چندین سال با موفقیت به کسب و کار کوچکشان ادامه دادند. اما چیزی که باعث جهانی شدن نام مک دونالد شد پیوستن یک شریک تجاری به نام ری کراک (Ray Kroc) به مک دونالد بود. ری کراک پس از بازدیدی که از رستوران این دو برادر داشت تحت تاثیر سادگی منو و تمرکز آن ها بر کیفیت قرار گرفت. مک دونالدها در آن زمان به دنبال یک سرمایه گذار می گشتند و ری کراک فرصت را غنیمت شمرد و با آن ها وارد شراکت شد. در حقیقت، این ری کراک بود که بیزنس کوچک مک دونالدها را به پدیده ای جهانی و بسیار موفق تبدیل کرد.

به گفته ری کراک:

«من نمونه فردی هستم که یک شبه به موفقیت رسید، اما این یک شب ۳۰ سال طول کشید، ۳۰ سال!»

در سال ۱۹۵۵ ری کراک سیستم سرویس دهی مک دونالد را راه اندازی کرد و اولین رستوران با نام مک دونالد را در ایالت ایلینوا راه اندازی کرد که فروش روز اول آن ها ۳۶۶ دلار بود. ری کراک شش سال بعد از افتتاح اولین رستوران مک دونالد تمام حقوق انحصاری نام برند و سیستم اجرایی مک دونالد را خریداری کرد. در سال ۱۹۵۸ مک دونالد ۱۰۰ میلیون همبرگر فروخته بود و تا سال ۱۹۶۵ بیش از ۷۰۰ شعبه از رستوران مک دونالد در سرتاسر ایالت های آمریکا تاسیس شده بود. هدف ری کراک از راه اندازی سیستم مک دونالد این بود که طعم همبرگری که در کانادا یا ژاپن فروخته می شود باید همان طعم و مزه همبرگر آمریکایی را داشته باشد.

همبرگر مک دونالد

گسترش رستوران های مک دونالد در سرتاسر دنیا

رستوران زنجیره ای مک دونالد به مرور گسترش پیدا کرد و به برندی جهانی تبدیل شد. در سال ۱۹۶۷ اولین شعبه از رستوران مک دونالد در کانادا افتتاح شد و تا سال ۱۹۸۸ تعداد رستوران های مک دونالد به ۱۰۰۰۰ عدد رسیده بود و تا اوایل قرن ۲۱ رستوران مک دونالد بیش از ۳۵۰۰۰ شعبه در ۱۰۰ کشور دنیا تاسیس کرده بود. رشد و گسترش رستوران های مک دونالد در دهه ۱۹۹۰ به حدی زیاد بود که گفته می شد هر پنج ساعت یک رستوران مک دونالد در گوشه ای از دنیا افتتاح می شود!

رستوران مک دونالد به تدریج به محبوب ترین رستوران برای خانواده ها تبدیل شد و قیمت منصفانه و طعم لذیذ همبرگرهایش آن را به رستوران مود علاقه کودکان و خانواده ها تبدیل کرد.

البته باید بدانید که گسترش کسب و کار مک دونالد به همبرگر محدود نمی شود. در ایالات متحده و در سال ۱۹۹۸ شرکت مک دونالد رستوران گریل مکزیکی (Chipotle Mexican Grill) را خریداری کرد؛ سال ۱۹۹۹ رستوران دوناتوس پیتزا (Donatos Pizza) و در سال ۲۰۰۰ هم بوستون مارکت را از آن خود کرد. در بریتانیا هم در سال ۱۹۹۹ شرکت مک دونالد مالکیت انحصاری آروما کافه (Aroma Cafe) را خریداری کرد و در سهام رستوران زنجیره ای پرت امانگر (Pret A Manger) هم شریک شد. با این حال تا اواخر سال ۲۰۰۸ مک دونالد دیگر هیچ سهم و مالکیتی در رستوران های دیگر نداشت و تمرکز اصلی خود را بر برند مک دونالد قرار داده بود.

داستان برند مک دونالد

برندسازی مک دونالد

اگر تا به حال به رستوران های مک دونالد رفته باشید حتما با دلقک مشهور مک دونالد آشنا هستید. این دلقک به تصویر عمومی و تبلیغاتی این برند تبدیل شده و در هر شعبه از رستوران مک دونالد می توانید آن را ببینید. جالب است بدانید که این دلقک محبوب و مشهور اولین بار در سال ۱۹۶۳ و با نام رونالد مک دونالد به دنیا معرفی شد. همچنین لوگوی مشهور مک دونالد که یک حرف بزرگ M  است یک سال قبلش مورد اصلاح قرار گرفت و گوشه های حرف M گرد و منحنی شدند. همبرگرهای مشهور منوی مک دونالد هم به تدریج در سال های مختلف اضافه شدند: ساندویچ بیگ مک (۱۹۶۸)، اگ مافین (۱۹۷۳)، هپی میل (۱۹۷۹) و چیکن مگ ناگت (۱۹۸۳).

رونالد مک دونالد

انتقادات علیه مک دونالد

رستوران مک دونالد هم مثل سایر شرکت های جهانی و موفق همواره مخالفان و منتقدان زیادی داشته است. یکی از انتقادات جدی که علیه شرکت مک دونالد مطرح شد معضل چاقی و اضافه وزن بود. منتقدان معتقد بودند که غذاهای مک دونالد باعث افزایش چاقی در جهان شده است. مک دونالد برای مواجهه با چنین انتقاداتی غذاهای سالم تری را به منویش اضافه کرد و در سال ۲۰۱۷ همبرگر گیاهی را به همبرگرهای خوشمزه اش اضافه کرد. اندازه همبرگرهای مک دونالد به طرز محسوسی کوچک شده است و رستوران های مک دونالد در کانادا دیگر از چربی اشباع شده در تهیه غذاها استفاده نمی کنند.

منبع: mcdonalds.com

بسیاری از ما به فست فود ها علاقه زیادی داریم و به وفور ازآن ها استفاده می کنیم. با وجود آن که این نوع خوراکی ضررهای زیادی دارد و سلامتی ما را به خطر می اندازد، اما طعم خوب و سرعت آماده شدن آن باعث شده که فست فود ها از محبوبیت زیادی برخوردار باشند. بدون شک یکی از دوست داشتنی ترین آن ها همبرگر است.

وقتی نام همبرگر و یا چیزبرگر به میان می آید، ناخودآگاه همه به یاد مشهور ترین برند جهان یعنی مک دونالد می افتند. این شرکت بزرگترین فست فود زنجیره ای جهان به شمار می رود و تقریبا در تمام کشورها شعبه دارد. ما قبلا در مقاله ای، به صورت تصویری تاریخچه مک دونالد را مرور کرده بودیم. امروز قصد داریم از زاویه ای متفاوت به این کمپانی نگاه کنیم.

تصاویر و توضیحاتی که در ادامه آورده شده، ۲۰ حقیقت جالب و خواندنی درباره مک دونالد را برای شما بیان می کنند. پیشنهاد می دهیم تا پایان همراه ما باشید و آن ها را ببینید.

900

مسن ترین کارمند مک دونالد ۹۲ سال سن دارد. «گو وِک اِنک» در سنگاپور کار می کند و ۱۰ فرزند همراه با ۲۰ نوه دارد. وی گفته است که از هنگام ترک خانه توسط بچه ها، او نمی تواند در محیط ساکت و آرام منزل بماند و تصمیم گرفته کار کند. البته گرمای ناشی از اجاق ها گاهی اوقات او را با مشکل مواجه می کنند.

901

یک ناگت مرغ مک دونالد در فروشگاه ای بی با قیمت ۸۱۰۰ دلار (۳۱ میلیون تومان) به فروش رسید. شکل این خوراکی به گونه ای بود که جورج واشنگتن را یادآوری می کرد. عده زیادی خواهان در اختیار داشتن آن بودند. ای بی قانونی دارد که بر اساس آن، غذاهای فاسد شده نمی توانند به فروش برسند، اما این وب سایت این بار استثنا قائل شد. ربما اسپایت زنی بود که قصد داشت ناگت را به فروش برساند و با درآمد حاصل از آن، بچه های درون کلیسای خودش را به کمپ تابستانی بفرستد.

902

مک دونالد بیشتر از کمپانی های سرشناس تولید اسباب بازی مانند «هاسبرو» و «ماتل» اسباب بازی می فروشد. این شرکت در حدود ۱٫۵ میلیارد وسیله بازی را در سراسر جهان به فروش می رساند. این کمپانی تصمیم گرفته به جای این وسایل، بیشتر از کتاب درون «هپی میل» ها استفاده کند. به این ترتیب تعداد کتاب های مک دونالد، از نسخه های موجود در کتابخانه کنگره آمریکا که بزرگترین در جهان به شمار می رود، بیشتر خواهد شد.

903

رونالد مک دونالد شناخته شده تر از بابا نوئل است. بر اساس مطالب کتاب «Fast Food Nation»، حدود ۹۶ درصد کودکان دنیا رونالد مک دونالد را می شناسند. علی رغم آن که گفته می شود دلقک این برند افراد کم سن و سال را نشانه گرفته، اما استیو ایستربروک مدیر عامل این شرکت، ادعاهای مطرح شده را رد می کند.

904

جاستین تیمبرلیک و فارل ویلیامز بر روی آهنگ «I’M LOVIN’ IT» کار کرده اند. جاستین برای خواندن آهنگ ۶ میلیون دلار دستمزد گرفته است. در سال ۲۰۰۳ نیز فارل ویلیامز نسخه ای طولانی تر از آن را ساخت و توانست به موفقیت دست یابد.

905

کارکنان مک دونالد می توانند در مدرسه همبرگر حضور داشته باشند. سالانه ۷۵۰۰ نفر در این برنامه حضور پیدا می کنند. داده های ثبت شده توسط این شرکت نشان می دهد که از سال اجرای برنامه (۱۹۶۱) تا کنون ۸۰ هزار کارمند در آن شرکت کرده اند.

906

اوسین بولت جامائیکایی، در المپیک ۲۰۰۸ پکن بیش از ۱۰۰۰ عدد ناگت مرغ مک دونالد را خورده است. هنگامی که از وی درباره احتمال چاق شدن بر اثر این کار پرسیده شد، بولت این موضوع را رد کرد و گفت که چاق نمی شود. البته سریعترین مرد جهان اظهار داشت که باید مصرف فست فود را کاهش دهد و به خوردن میوه و سبزیجات روی بیاورد.

907

هنگ کنگی ها می توانند در مک دونالد عروسی بگیرند. اگر شما در این کشور زندگی می کنید، می توانید با پرداخت تقریبا ۱۰ هزار دلار (۳۸ میلیون تومان) این کار را انجام دهید.

908

همبرگری بزرگتر از بیگ مک هم وجود دارد. سال گذشته این برند در کشور ژاپن ساندویچی به نام گیگا بیگ مک درست کرد. دو همبرگر بر روی یکدیگر قرار داشتند. این کار یک حرکت خبری بود که به اشتراک گذاشته شد.

909

یکی از مشتری ها از سال ۱۹۷۲ میلادی، هر روز یک عدد بیگ مک نوش جان می کند. «دونالد گورسکی» رکورد گینس بیشترین بیگ مک مصرف شده را در اختیار دارد. اگر محاسبه ای ساده داشته باشیم، وی تا کنون ۲۶ هزار عدد از این نوع ساندویچ را خریداری کرده است.

910

در کشور سوئد یک پیست اسکی وجود دارد که علاقه مندان می توانند در آن از وسط فوشگاه مک دونالد رد شوند و به ورزش بپزدازند.

911

در طول ۱۰ سال، بیش از ۷۰۰ نفر مدعی شدند که توسط قهوه های مک دونالد سوخته اند. در سال ۱۹۹۲، یک زن هنگامی که قصد داشت از شعبه های «drive-thru» (شعبه هایی که بدون پیاده شدن از ماشین سفارش خود را تهیه می کنید) مک دونالد قهوه بخرد، نوشیدنی را بر روی خود ریخت و دچار سوختگی درجه سه شد. او از این کمپانی شکایت کرد و توانست ۳ میلیون دلار غرامت بگیرد. البته این رغم به ۶۴۰ هزار دلار کاهش یافت.

912

مک دونالد در ۷۵ کشور جهان حضور ندارد. علی رغم وجهه جهانی این برند، تعداد زیادی از سرزمین ها مانند کره شمالی، ایسلند و بولیوی، از محصولات کمپانی آمریکایی استفاده نمی کنند. مک دونالد اکنون در ۱۱۹ کشور شعبه دارد.

913

بزرگترین شعبه در اورلاندو واقع شده است. با این وجود، شعبه مذکور سال گذشته به مکانی ۱۷۶۵ متر مربعی تبدیل گشت. این شعبه به سالن بولینگ و محل بازی بچه ها مجهز است و در آن کنسرت نیز برگزار می گردد.

914

چهره های سرشناسی مانند جی لنو و پینک (خواننده) قبل از به شهرت رسیدن در این شرکت کار می کرده اند. آقای لنو یک بار به محل کار سابق خود باز گشت و توانایی های خود در درست نمودن برگر را به نمایش گذاشت.

915

در المپیک سال ۱۹۶۸ میلادی، مک دونالد به ورزشکارانی که دلشان برای خانه تنگ شده بود، غذا رسانی می کرد. کسانی که در گرونوبل فرانسه حضور داشتند، همبرگر سفارش می دادند تا از این طریق دلتنگی خود را کاهش دهند. ۸ سال بعد مک دونالد به اسپانسر رسمی المپیک تبدیل شد. این برند اکنون در شهر لس آنجلس یک استخر المپیک به نام خود دارد.

916

کمپانی آمریکایی هر روز بیش از ۱ درصد مردم جهان را سیر می کند. روزانه ۶۸ میلیون نفر از محصولات مک دونالد بهره مند می شوند. این شرکت در هر ثانیه بیش از ۷۵ عدد همبرگر به فروش می رساند.

918

سالاد سزار برند آمریکایی همانند بیگ مک چندان سالم نیست. این خوراکی در حدود ۵۲۰ کالری دارد و اختلاف آن با غول مک دونالد تنها به ۲۰ کالری می رسد. همچنین در این سالاد ۱۱۴۰ میلی گرم نمک موجود است که رقم بسیار بالایی به شمار می رود.

919

شرکت آمریکایی در ایام روزه کاتولیک ها، ۲۵ درصد ساندویچ های ماهی «FILET-O-FISH» را به فروش می رساند. مک دونالد این برگر را در سال ۱۹۶۱ میلادی اختراع نمود. در آن سال ها، صاحب شعبه ای در سینسیناتی به کاتولیک ها گفت که می توانند در روز جمعه به رستورانش بروند و آن جا غذا میل کنند.

شرکت آمریکایی مسابقه ای به نام «صدای مک دونالد» برگزار می کند. برنده این مراسم در سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۰ هزار دلار جایزه دریافت کرد. چهره های صاحب نامی مانند دیوید فاستر و اسکایلر گری مسابقه نهایی را قضاوت کردند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی